Головна | Реєстрація | Вхід | RSSНеділя, 28.04.2024, 19:07

КУ ЗДО «Веснянка» села Матюші Фурсівської сільської ради

Форма входу
Меню сайту

Обмін педагогічним досвідом

Батенко Ірина Михайлівна поглиблено працює над впровадженням методики Л.В.Шелестової "Розвивальне читання "


Розробила  методичні рекомендації для вихователів 

«Розвивальне читання»

за методикою Л.В. Шелестової

 

         Дошкільне дитинство – важливий етап в житті людини. І величезна відповідальність лежить на працівниках дитячого садка за виховання нашого майбутнього покоління, за розвиток його повноцінної особистості.

         Розпочинати навчати дітей читанню за методикою Л.В. Шелестової доцільно з п’яти років. Для кращого засвоєння знань дошкільнятами необхідно постійно зацікавлювати їх, тому основною діяльністю в праці навчання читання дітей залишається гра. Адже гра для дітей – це справа життя. Постійне виконання ігрових завдань сприяє, як формуванню навичок читання, так і різнобічному розвитку дитини. Гра на заняттях «Розвивальне читання» за методикою Л.В. Шелестової мобілізує можливості дитини, ініціативу, вчить спілкуватися.

Рекомендовано:

1.    При роботі з дітьми слід враховувари рівень мовного розвитку дитини і мовні здібності, індивідуальні особливості кожної дитини, її фізичний та психічний стан, уподобання, інтереси, бажання.

2.  Залежно від індивідуальних особливостей дітей потрібно дуже коректно визначати обсяг та враховувати ступінь складності завдань.

3.    Перші заняття мають тривати не більше ніж 10 хвилин, тому, що на початковому етапі дитина важко концентрує увагу на навчальному процесі. Згодом їх тривалість можна збільшити до 20-30 хвилин. Проводити заняття двічі на тиждень.

4.    Дорослим потрібно під час занять створювати доброзичливу атмосферу, викликати позитивні емоції та інтерес до читання.

5.    Заняття, які проводяться за методикою Л.В. Шелестової «Розвивальне читання» повинні бути побудовані на грі, казках, пригодах. Це дасть дітям можливість самореалізуватись. Вихователі повинні намагатися щоб кожне заняття закінчувалось на позитивних емоціях, використовуючи різні сюрпризні моменти, нагороди.

6.    Паралельно з проведенням занять, педагог повинен займатися дітьми індивідуально.

7.    Під час навчання читання також звертаємо увагу на розвиток кисті руки і дрібних м’язів пальців, на формування просторових уявлень (зліва, справа, внизу, зверху).

Для цього можна дітям давати такі завдання: виклади з намистинок, ґудзиків, ниток, природного матеріалу літеру, склад, слово; обведення  та розфарбовування контурних малюнків, малювання, вирізання, конструювання, ліплення тощо.

Враховуючи характерні особливості кожного періоду дитинства, вивчаючи кожну літеру, бажано пройти повні етапи роботи.

Етап:

І. Ознайомити дітей із літерами, що позначають голосні звуки, для вивчення кожної літери пропонується декільеа завдань:

·        Знайомство з буквою;

·        Визначення місця звука в слові;

·        Знаходження букви у складах і словах.

ІІ. Ознайомлення малят із літерами, що позначають приголосні звуки, та читання відкритих складів.

Для дошкільнят важливим є запам’ятовування звуків, а не літер.

Вивчаючи кожну літеру пропонуються завдання:

·        Знаходження її серед уже відомих букв;

·       Пригадати слова, в яких певний звук знаходиться на початку, в середині, в кінці слова;

·       Знайти і прочитати склади, що утворюються за допомогою цієї літери, звертаючи увагу дитини на особливості їх читання. (У відкритих складах спочатку вимовляється перший, приголосний звук, а потім рот одразу розкривається для вимови голосного звука. Слід стежити, щоб не припуститися по буквеного прочитання складів).

·       Знайти склад з новою літерою серед інших складів;

·       Знайти склад з новою літерою у словах;

·       Скласти із раніше вивчених складів слова, змоделювати слова із нових складів.

ІІІ. Ознайомлення із закритими складами. Звертаємо увагу дитини на особливості їх прочитання: у закритих складах перший звук тягнеться (співається), а потім без паузи вимовляється другий – приголосний звук.

ІV. Вивчення відкритих складів із кількома приголосними. Слід звернути увагу на цьому етапі на техніку читання таких складів: спочатку треба прочитати перший приголосний, а далі злито читати відкритий склад (к/ра, с/ла).

V. Читання слів.

VІ. Поєднання слів у словосполучення, їх читання.

VІІ. Читання речень.

VІІІ. Читання текстів.

         Виконуючи ці методичні рекомендації можна уникнути багатьох труднощів підготовки дошкільника до шкільного навчання.

         Важливою умовою навчання дітей читанню є те, що необхідно цінувати в дитині особистісь, а не вбачати в ній тільки об’єкт виховання.



«Розвивальне читання»


Дидактична гра «Розв’яжи  приклад»

Завдання: удосконалювати навички поскладового читання; розвивати логічне мислення, увагу; виховувати самостійність.

Матеріали та обладнання: картки з складами, знаки «-», «+», «=» аркуш паперу  формату А4, олівці.

Хід гри

Вихователь пропонує ров’язати дітям незвичайні приклади і намалювати відповідь.

Ма+ма+ши+на-ма=(машина)

Ри+бак-к=(риба)

С+мак-с=(мак)

Г+рак-г=(рак)

Ко+са-к=(оса)




Дидактична гра «Перший склад визначай і слово викладай»

Завдання: вправляти у читанні слів, вмінні складати слова з складів; розвивати зорове сприймання, логічне мислення; виховувати бажання пізнавати нове.

Матеріали та обладнання: предметні картки, картки з складами.

Хід гри

Дітям роздаються предметні картки, прономеровані від 1 до 3. Вихователь дає завдання визначити перший склад у назвах картинок, і викласти за допомогою карток з складів слово.

·        Малина, лимон, нарциз – (малина);

·        Зошит, зубр, ляпки – (зозуля);



Дидактична гра «Різнокольорові намистинки»

Завдання: закріпити знання про літери, удосконалювати вміння викладати та читати склади, слова; розвивати дрібну моторику рук, увагу, тактильні відчуття; виховувати інтерес до роботи.

Матеріали та обладнання:  намистинки.

Хід гри

Зміст гри полягає в тому, щоб за допомогою намистинок, малюки зобразили ту чи іншу літеру, склад, слово. На початкових етапах роботи можна використовувати малюнки – заготовки з надрукованими великими літерами, на які діти викладають зверху намистинки. Завдання поступово ускладнюються: використовуючи намистинки діти викладають склади,слова без карток.








Дидактична гра «Потяг»

Завдання: закріпити знання про вивчені букви та склади, удосконалювати навички читання слів; розвивати фонематичний слух; слухове, зорове, тактильне відчуття, сприйняття, мислення; виховувати дружні взаємовідносини між дітьми.

Матеріали та обладнання:  макет потяга, картки із літерами, складами, картки із зображенням предметів, назви яких згадуватимуть під час гри.

Хід гри

Варіант І. Дітям роздаються картки зі складами рожевого, блакитного, жовтого кольору,  з них потрібно скласти слово, де перший склад рожевого кольору, другий – блакитного, третій – жовтого. Склади необхідно розкласти у потяг, утворене слово прочитати (папуга, зозуля).

Варіант ІІ. Малятам педагог називає слово без першого звуку. Діти повинні відгадати, який звук на їх думку відсутній у слові і назвати це  слово. Малюки викладають відповідні слова у потяг (маки).

Варіант ІІІ. Карлсон поспішав на потяг. Він ніс «смачні слова»т з літерою «Т», але по дорозі розсипав літери, склав і все переплутав. Діти допомагають і викладають слова у потяг (торт).

Варіант ІV. Вихователь пропонує відібрати картки із тваринами, у назвах яких є буква «Б». В дітей роздаткові картки лежать на столах, серед них є зайві, що не мають цієї літери. Малята відшукують картки та викладають зі складів слова, розміщують їх у вагончики (баран, білка).





Дидактична гра «Цікаві білочки»

Завдання: закріпити знання дітей про  вивчені літери, уміння розпізнавати їх серед інших літер, знаходити їх у складах, словах; удосконалювати навички читання одно-двоскладових та трихскладових слів, словосполучень. Вправляти у доборі слів – рим; складанні словосполучень, речень; розвивати фонематичний слух, увагу зорову та слухову, пам’ять, мислення; інтерес до процесу читання.

Матеріали та обладнання: 4 білочки різної величини, картки зі складами.

Хід гри

Варіант І. Педагог пропонує звернути увагу на білочок з кошиками. В кошиках знаходяться картки зі складами. Малюки викладають білочок зліва направо так, щоб утворилися  двоскладові та трискладові слова. Складені слова діти читають. Діти по черзі до викладених слів добирають слова, які схожі за звучанням (морозиво, молоко, мороз).

Варіант ІІ. Педагог пропонує дітям білочок  з кошиками, у яких знаходяться картки з літерами. Один кошик порожній. Виклавши білочок від 1 до 4, діти відгадують слова і знаходять у наборі картку з  пропущеною літерою вкладають її у порожній кошик і читають слово. З даним словом діти складають словосполучення, речення (смак, клас, стіл).

Варіант ІІІ. У кошиках білочок картки зі словами, що є компонентами словосполучень. Виклавши білочок за зростом, дитина зможе прочитати словосполучення (мию шию).





Дидактична гра «Стежинка»

Завдання: удосконалювати навички поскладового читання, розвивати увагу, мислення; виховувати зосередженість.

Матеріали та обладнання: сліди з складами, предметні картинки.

Хід гри

Педагог викладає чотири стежинки із слідочків. У грі беруть участь чотири учасники.

Вихователь пропонує дітям пройти кожному своєю стежинкою. Діти ступають  читаючи склади, які зображені на слідах, з них складають кожен своє слово. Після малюки підходять до предметних картинок, які лежать на підлозі (малюнками донизу). Знайшовши зображення картинки з прочитаним словом, показують дітям і визначають спільний склад у словах (сорочка, капелюх, пірамідка, рукавиця).




Дидактична гра «Зорі»

Завдання: вправляти в умінні читати склади, слова, збагачувати словниковий запас; розвивати мислення, увагу; виховувати самостійність, зосередженість, бажання пізнавати нове.

Матеріали та обладнання: зорі зі складами.

Хід гри

Запропонувати дітям утворити коло і заховати руки за спину. Вихователь обходить всіх дітей і вкладає декільком дітям в руки зорі зі складами. Потім звертається до дітей: «Хто сьогодні склад  ( зо ) має, нехай до мене стрибає. Той в кого склад  ( ре ) найспритніший біжи до мене поскоріш! Той хто склад ( пад ) в руках тримає, нехай до мене підбігає.»

З’єднавши по черзі зорі зі складами, діти читають слова




Дидактична гра «Зачарований клоун»

Завдання: удосконалювати навички читання складів та слів, розвивати вміння візуально знаходити два спільних склади серед інших складів, розвивати увагу мислення, фонематичний слух; виховувати доброзичливість, бажання допомогти іншому.

Матеріали та обладнання: малюнок клоуна, картки зі словами.

Хід гри

Дорослий звертає увагу малят на малюнок клоуна. І пропонує дітям допомогти клоунові, якого зачарувала чарівниця. Щоб його розчарувати для цього потрібно закреслити склади у словах, яких більше, як два, і прочитати слова (момороз, снініжинка, снігонівик).



Дидактична гра «Подумай і склади»

Завдання: закріпити знання про звук [Р], літеру «Р»; вправляти у викладанні слів зі складів та їх читати; розвивати фонематичний слух, увагу, зорове та слухове сприймання; виховувати посидючість, наполегливість.

Варіант І. Дорослий розкладає перед дітьми карточки, на яких зображені різні квіти, і, пропонує посадити квіти на клумбі у назвах яких є звук [Р]. Малюки називають квіти і висаджають їх. За допомогою карток зі складами викладають назву квітів і читають їх (ромашка, троянда, айстра, чорнобривці).

Варіант ІІ. Вихователь пропонує скласти будинок з геометричних фігур в назвах яких є звук [Р]. В дітей геометричні фігури лежать на столах, серед них є зайві. Діти називають з яких фігур склали будинок і викладають назви геометричних фігур з складів. Утворені слова читають (квадрат, прямокутник, трикутник, ромб).


Пошук
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Архів записів
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024
Зробити безкоштовний сайт з uCoz